Onze werkwijze

Waar reguliere fysiotherapie vooral de nadruk legt op het sterker maken van het geblesseerde lichaamsdeel door middel van oefeningen, richt Gustav Physio zich voornamelijk op het optimaliseren van de beweeglijkheid (mobiliteit) en flexibiliteit door middel van geavanceerde behandeltechnieken.

Je hebt immers weinig aan kracht zonder mobiliteit en flexibiliteit. Door eerst de mobiliteit en flexibiliteit te optimaliseren wordt de fundering gelegd voor vrij en pijnloos bewegen.

Active Release Techniques

Bij Gustav Physio maken wij gebruik van Active Release Techniques. Active Release Techniques is de gouden standaard op het gebied van behandelen. Met ART kun je het exacte weefsel dat de klachten veroorzaakt, lokaliseren en behandelen.

Speciale aandachtsgebieden

Klachten aan arm, nek, en schouders: Subacromiale impingement; schouderinstabiliteit; rotator cuff letsels; spanningshoofdpijn; artrose; arthritis en frozen shoulder; SLAP letsels; scapulaire dyskinesie; acromioclaviculaire letsels; sternoclaviculaire letsels; ; gerichte spierversterking; schouder uit de kom; peesontsteking. Elleboog:  mediale instabiliteit; PLR instabiliteit; tenniselleboog; golferselleboog; biceps letsels; artrose; artritis; aandoeningen van het proximale radiolunaire gewricht; OCD; corpus liberum; plica inklemming; neuropathie van de n. ulnaris, n.medianus en n.radialis;

Pols, hand en vingers: Letsels van het TFCC; letsels van het distale radioulnaire gewricht; handwortel pijn, aandoeningen van het radiocarpale- en midcarpale gewricht; carpale instabiliteiten; artrose CMC 1 gewricht; quervain’s; carpaal tunnel syndroom;  tintelende vingers of handen.
Rugklachten: artrose; ischias; lage rugklachten; bovenrugklachten; pijn in onderrug; pijn tussen schouderbladen;  hoofdpijn; oefeningen voor pijn in onderug; trainingsadvies; brandend gevoel in rug. Heupklachten: pijnlijke heup; stijve heup; snapping hip; slijmbeursontsteking; pijn in lies; iliopsoas klachten, psoas; bekkeninstabiliteit.

Knieklachten:  Pijn in knie; meniscus; gescheurde kruisband; VKB; knieoperatie; knieartrose; knieband; vocht in knie; verdraaide knie; hamstringsklachten; korte hamstrings; runners knee; jumpers knee; springersknie; gescheurde hamstring. Enkel en voet: verdraaide enkel; verstuikte enkel; inversietrauma; eversietrauma; hielspoor; fasciitis plantaris; achillespees ontsteking; hallux valgus; ingezakte voetboog; enkelstabiliteit; gebroken teen; hamerteen; beknelde zenuw tussen tenen; mortons neuroom.

De eerste afspraak

Tijdens de intake probeer ik erachter te komen wat je klachten en mogelijke oorzaken zijn. Ik stel wat vragen en laat je enkele lichamelijke oefeningen doen om een beeld te krijgen van hoe jouw lichaam momenteel (dis)functioneert.

Daarna lokaliseer ik de spier, zenuw, die pijnlijk is en los door manuele druk verklevingen op om zo de beweeglijkheid te vergroten en pijn blijvend te verminderen. Indien nodig geef ik je enkele eenvoudige oefeningen mee die je thuis kunt doen of in overleg met je personal trainer in de gym.

Hoe ontstaan blessures?

Het lichaam is een bouwwerk van spieren, pezen, fascia en zenuwen dat ons skelet en organen in balans houden en in beweging brengen. Als een van die weefsels, op een bepaalde plek, over-of juist onderbelast wordt, te strak gespannen wordt, of bekneld wordt, veroorzaakt dit problemen die zich ergens anders manifesteren.

Hierdoor raakt het lichaam uit balans en kan het weefsel minder goed z’n werk doen. Zo kunnen pijn en blessures ontstaan.

De plek waar de pijn zit is dus zelden de plek waar de pijn vandaan komt.

Letselschade

Heb je fysiek letsel opgelopen na een ongeluk? Neem dan contact op! Ik begeleid je in het revalidatietraject na het ongeval en help je je lichaam te herstellen.